پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1396
بازدید : 55
نویسنده : علی
    • 1
 

از سلمان فارسی نقل شده است که در آخر ماه جمادی‌الآخر خدمت پیامبر اسلام رسید. پیامبر فرمود ای سلمان تو از ما اهل بیتی و آنگاه از فضائل این نماز برای سلمان گفت. سلمان از پیامبر چگونگی نماز را می‌پرسد و پیامبر پاسخ می‌دهد. سلمان به سجده می‌افتد و به خاطر شنیدن این حدیث شکر می‌گوید. طوسی در مصباح المتهجد (کتاب)[۱]، علامه مجلسی در زاد المعاد (کتاب)[۲] و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان (کتاب)[۳] این نماز را در اعمال ماه رجب ذکر کرده‌اند.

   
چگونگی خواندن نماز سلمان 
این نماز سی رکعت است که در  اول رجب، نیمه رجب و آخر رجب خوانده می‌شود.

ده رکعت اول رجب: در اول رجب، ده رکعت خوانده می‌شود. در هر رکعت یک سوره حمد و سه  بار سوره توحید و سه بار سوره کافرون خوانده می‌شود. پس از سلام، نمازگزار دست‌ها بلند می‌کند و می‌گوید:

«لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لا يموت بيده الخير و هو على كل شي ء قدير اللهم لا مانع لما أعطيت و لا معطي لما منعت و لا ينفع ذا الجد منك الجد». پس از دعا صورت را با دست‌ها مسح می‌کند. 

 ده رکعت نیمه رجب: همانند ده رکعت نخستین است و پس از سلام، با بلندکردن دست‌ها این دعا را می‌خواند:

«لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لا يموت بيده الخير و هو على كل شي ء قدير إلها واحدا أحدا فردا صمدا لم يتخذ صاحبة و لا ولدا.»

و با دست‌ها صورت را مسح می کند.

ده رکعت آخر رجب: در هر رکعت یک حمد و سه بار توحید و سه بار سوره کافرون را می‌خواند. پس از سلام، دست‌ها را بالا برده و دعا می‌کند:

«لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو حي لا يموت بيده الخير و هو على كل شي ء قدير و صلى الله على محمد و آله الطاهرين و لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم.»

و دست‌ها را به صورت می‌کشد و حاجت خویش را درخواست می‌کند.

فضیلت نماز سلمان
پیامبر دربارهٔ این نماز به سلمان می‌گوید هیچ مؤمنی این نماز را نمی‌گزارد مگر اینکه همهٔ گناهان صغیره و کبیره‌اش محو می‌شود، اجر کسی که همه ماه رجب را روزه گرفته است، می‌برد، تا سال پیش رو در نزد خدا از نمازگزاران نوشته می‌شود و هر روز برایش عمل شهیدی از شهدای بدر نوشته می‌شود و در برابر هر روز که روزه بگیرد، عبادت یک سال نگاشته می‌شود و هزار درجه بالا می‌رود و اگر همه ماه را روزه بگیرد، خداوند او را از آتش نجات می‌دهد و بهشت را بر او واجب می‌گرداند. پیامبر این نماز را نشانه‌ فارق میان مؤمنان و منافقان می‌شمرد و منافقان این نماز را نمی‌گزارند.

پیامبر پس از تعلیم نماز به سلمان می‌گوید: نمازگزار خواسته‌اش را بخواهد، دعایش  مستجاب خواهد شد و میان او و جهنم هفت خندق فاصله می‌شود که هر یک به وسعت فاصله میان آسمان و زمین است و در برابر هر رکعت، هزارهزار رکعت حساب می‌شود و برائت از آتش و گذر از صراط برای او نوشته می‌شود.


پانویس
طوسی،‌مصباح المتهجد، اعمال رجب، ۱۴۱۱ق، فصل: في الزيادات في أعمال رجب.
مجلسی، زاد المعاد، الباب الاول فی فضیلة و أعمال شهر رجب المبارک، ۱۴۲۳ق، الفصل الرابع في بيان أعمال الليلة الأولى و اليوم الأول حتى اليوم الخامس عشر.

 



:: برچسب‌ها: نماز سلمان فارسی ، دماوند ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: